وبلاگ حقوقی انور فردپیاده
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ حقوقی انورفردپیاده و آدرس a-fardepiade.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. 

قابل توجه دوستان دارای وبلاگ در بلاگفا: از آنجایی که سرویس بلاگفا وبلاگهای لوکس بلاگ را لینک نمیکند درصورت تمایل به تبادل لینک ما را با آدرس زیر لینک نموده وبهمون خبر بدید.

http://a-fardepiade.mihanblog.com





مرجع رسیدگی به اعتراض شهروندان به عوارض شهرداری

عوارض و بهای خدمات یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری است و یکی از هزینه‌هایی است که شهروندان در برابر خدماتی که دریافت می‌کنند، می‌پردازند. شهرداری حق ندارد هیچ هزینه‌ای از شهروندان دریافت کند، مگر آن‌که مجوز آن به موجب قانون به این نهاد داده شده باشد. عوارض، انواع و میزان آن در قانون بیان شده است و چنان‌چه شهروندی به میزان این عوارض اعتراضی داشته باشد، باید به اعتراض او رسیدگی شود. دلیل به وجود آمدن کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری نیز توجه قانونگذار به حق شهروندان برای شکایت نسبت به میزان عوارض است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 12 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

بررسی فقهی-حقوقی قانون نحوه اجرای محكومیتهای مالی

مقدمه
تامین امنیت اقتصادی و جلوگیری از سوء استفاده و حیف و میل اموال مردم توسط سودجویان همواره از دغدغه‌های قانونگذار بوده است و برای واداشتن بدهكاران متمكن كه از ادای دین خودداری می‌نمایند گاهی به حبس یا بازداشت نیز متوسل می‌شده است قانون نحوه اجرای محكومیتهای مالی مصوب 1377 به نوعی احیای بازداشت بدهكاران است كه قبلا با ماده واحده منع توقیف سال 52 نسخ شده بود كه شاید علت نسخ آن تبعات اجتماعی بازداشت افراد معسر و بی‌بضاعت كه قطعا خلاف عقل و شرع است بوده و شاید هم بدین دلیل بوده كه ایران در صدد پیوستن به كنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بوده است. برابر ماده یازده كنوانسیون، هیچكس را نباید فقط بعنوان اینكه (او) قادر به انجام تعهد قراردادی خود نیست، زندانی كرد .


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری

مقدمه:

رسیدگی مراجع قضایی باید حدی داشته باشد تا دعاوی به هر حال فیصله پیدا كنند. در تعقیب همین هدف، رسیدگی ماهیتی به ۲ مرحله 'بدوی' و 'تجدیدنظر' اختصاص یافته تا اگر مرحله بدوی اشتباه كرد، برای جبران اشتباه مرحله تجدیدنظر باقی باشد. هرچند در قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی سال ۱۳۸۵ برای جلوگیری از اطاله دادرسی، شكل این مراحل مطابق مواد ۷، ۱۰، ۱۶و۱۸ قانون مذكورتغییر یافته، با این وجود امكان تجدید‌نظر در آرای قطعی موضوع ماده ۷ قانون دیوان عدالت اداری توسط شعب تشخیص دیوان باقی است و به تعبیری، در حد رسیدگی در دیوان عدالت اداری تفاوت ماهیتی چندانی با فرض اولیه بحث دیده نمی‌شود. به‌عبارت دیگر، اگر حكمی خلاف بیّن شرع و یا قانون باشد، آن امر خلاف با رسیدگی نهایی برطرف شده و باقی نماند. بنابراین دعوایی كه این مسیر را طی كند باید خاتمه‌یافته تلقی شود و افراد نتوانند به احكام قطعی خدشه وارد سازند و به نحوی آنها را از اثر بیندازند. در غیر این صورت برای دادرسی‌ها و احكام مراجع قضایی اعتباری نیست و همواره در وضع متزلزلی قرار دارند.


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

«ابلاغ به اشخاص غیر محصور»

 

مقدمه

یکی از مباحث بسیار مهم در آیین دادرسی مدنی بحث ابلاغ است که از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد؛ چرا که اگر ابلاغی به درستی صورت نگیرد تمامی اقدامات بعدی بی اثر می شود.

ابلاغ به دو صورت واقعی و قانونی است که بحث در مورد هر کدام از آنها در اینجا موضوعیتی ندارد؛ تنها به این امر اکتفا می کنیم که بهترین نوع ابلاغ، ابلاغ واقعی است که باید سعی شود تا جای ممکن ابلاغ به این شکل صورت گیرد. اما موارد خاص ابلاغ نیز غیر این دو نوع کلی وجود دارد و در قانون تصریح شده است مانند ابلاغ به مخاطبین خارج از کشور، ابلاغ به اشخاص حقوقی و ابلاغ به مخاطبان غیر محصور. در این بین آنچه تا حدی محل بحث است و ما به آن می پردازیم ابلاغ به مخاطبان یا اشخاص غیر محصور است که شرایط و نحوه ی این نوع خاص از ابلاغ باید به دقت مورد بحث و مداقه قرار گیرد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

( توقیف سرقفلی ) ــ ‏ آیا سرقفلی قابل توقیف هست یا نه؟


 

دکتر جعفری لنگرودی‏ قاضی دادگستری

در مورد توقیف سرقفلی در دادگاههای ایران،دو نظر متفاوت دیده میشود. دلیل موافقین-دلائل مخالفین

در اجرای احکام و قرار تأمین،پس از وضع قانون مالک و مستأجر مصوب 10-3- 1339 اختلاف نظر در دادگاههای مرکز راجع به امکان توقیف سرقفلی پدید آمده است. قبل از وضع قانون مزبور هم بستانکاری را دیده بودم که از روی استیصال و لاعلاجی در صدد توقیف سرقفلی برآمده بود.بهرحال اینک این مسأله در عداد مسائل روز است و بنده در این‏ گفتار قصد افتتاح بحث را دارم تا شاید از مجموع نظرهائی که اهل فن در این باب اظهار میدارند راه‏حل نهائی بدست آید.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

تمام افراد بشر آزاد به دنيا می‌آيند و از لحاظ حيثيت و حقوق با هم برابرند، همه دارای عقل و وجدان می‌باشند و بايد نسبت به يکديگر با روح برادری رفتار کنند(ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر)______________________________ چند نکته درباره وبلاگ: 1)شما باعضویت دروبلاگ میتوانید به عنوان نویسنده وبلاگ مطالب خودتان را دروبلاگ بانام خود منتشر نمایید............ 2)اگرمایل به تبادل لینک هستید ازقسمت تبادل لینک هوشمند استفاده نمایید.............. 3)دوستانی که دربلاگفا وبلاگ دارند ومایل به تبادل لینک هستند میتوانندما را با آدرس http://a-fardepiade.mihanblog.com لینک نموده وبهمون خبربدن (لوکس بلاگ دربلاگفا لینک نمیشود)
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 137
بازدید ماه : 130
بازدید کل : 280683
تعداد مطالب : 228
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1


. تماس با ما .